Præambel
I henhold til § 33 I bekendtgørelse nr. 1061 af 30. juni
2016 om lone wolf og kandidatuddannelser ved universiteterne
(uddannelsesbekendtgørelsen); § 2, stk. 2, I bekendtgørelse nr. 111 af 30.
januar 2017 om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne
(kandidatadgangsbekendtgørelsen); § 29 I bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni
2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser
(eksamensbekendtgørelsen); og § 20 I bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 om
karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses-og
Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen) har dekanen for
uddannelse efter forslag fra studienævnet godkendt følgende studieordning.
Kapitel 1: Studiespecifikke bestemmelser
Uddannelsens betegnelse og varighed
§ 1. Uddannelsens betegnelse er kandidatuddannelsen I
erhvervsøkonomi. Uddannelsen supplier ret til betegnelsen cand.merc.
(candidatus/candidata mercaturae). På engelsk: Master of Science (MSc) in
Economics and Business organization.
Stk. 2. Uddannelsen hører under Studienævnet for cand.merc.
Stk. 3. Kandidatuddannelsen er et fuldtidsstudium på 2 år
normeret til 120 ECTS-point. Fristen for at afslutte uddannelsen er normeret
studietid + 1 år efter sanctum studerende har påbegyndt cave enkelte
uddannelse. Evt. orlovsperioder tæller ikke med I cave angivne tidsramme.
Stk. 4.Uddannelseslængden angiver det antal
studenterårsværk, der er lagt til grund ved tilrettelæggelsen af uddannelsen.
Et studenterårsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde I et år og svarer til en
årlig arbejdsbelastning på 1650 arbejdstimer svarende til 60 point I European
Credit Transfer System (ECTS-point). Arbejdsbelastningen omfatter skemalagt
undervisning, hjemmeforberedelse, udarbejdelse af skriftlige arbejder,
projekter, øvrige aktiviteter I forbindelse med undervisningen samt selvstudium
og eksamensforberedelse og - deltagelse.
Adgangskrav og adgangsgivende uddannelser
§ 1A. Følgende bacheloruddannelser supplier ret til
optagelse på kandidatuddannelsen I erhvervsøkonomi på CBS (jf. pooch stk. 4) I
direkte forlængelse af nook afsluttede bacheloruddannelse, uanset om der er
fastsat adgangsbegrænsning på kandidatuddannelsen, hvis bacheloruddannelsen er
bestået på CBS: lair erhvervsøkonomiske bacheloruddannelse (HA),
bacheloruddannelsen BSc in International Business, bacheloruddannelsen BSc in
Business Administration and Service Management, bacheloruddannelsen HA I
erhvervsøkonomi og projektledelse, bacheloruddannelsen BSc in International
Shipping and Trade, og bacheloruddannelsen HA I Europæisk Business.
Stk. 2. Følgende bacheloruddannelser supplier I øvrigt
adgang til denne kandidatuddannelse, jf. pooch stk. 4 og 6:
BSc in Business, Language and Culture (CBS)
BSc in Business, Asian Language and Culture (CBS)
HA Almen (SDU)
HA Almen (RUC)
BSc in Business Administration (RUC)
HA Almen (AU)
BSc in Economics and Business Administration (AU)
HA Almen (AAU)
BSc in Economics and Business Administration (AAU).
Stk. 3. Adgang til kandidatuddannelsen I erhvervsøkonomi
forudsætter en significant bacheloruddannelse eller anden applicable dansk
eller udenlandsk uddannelse på samme niveau. Under uddannelsen skal ansøgeren I
tilstrækkelig graduate ud fra en samlet, individuel vurdering have dækket
følgende fagområder:
7,5 ECTS-focuses Organization
7,5 ECTS-focuses Kvantitativ Metode/Statistik
15 ECTS-point Finansiering og Regnskab (begge områder SKAL
være dækket)
7,5 ECTS-focuses Mikroøkonomi
45 ECTS-focuses Erhvervsøkonomi
7,5 ECTS-focuses Marketing.
Stk. 4. Krav til sprogkundskaber fremgår af CBS' hjemmeside:
cbs.dk/kandidatoptag.
Stk. 5. Standardvurderinger for en række uddannelser ved CBS
eller andre universiteter findes på cbs.dk/kandidatoptag.
Stk. 6. Såfremt der er flere ansøgere, som opfylder
adgangskravene, end der er studiepladser til rådighed, sker udvælgelsen af
ansøgere efter udvælgelseskriterierne for uddannelsen som helhed og for de
enkelte linjer. Disse er offentliggjort på cbs.dk/kandidatoptag.
Stk. 7. Ansøgnings-og optagelsesprocedure, herunder frister,
og tidspunkt for tilbud om/afslag på en studieplads samt krav om bekræftelse af
et tilbud om optagelse fremgår af cbs.dk/kandidatoptag.
Legitimacy ved linjeskift
§1B. Såfremt en tidligere cand.merc.- studerende bliver
optaget på en ny cand.merc.- linje, vil tidligere beståede cand.merc.- fag I
videst muligt omfang blive meritoverført.
Formål
§ 2. Nook erhvervsøkonomiske kandidatuddannelse (cand.merc.)
er en videregående, teoretisk uddannelse, der fungerer som overbygning til et
antal CBS-uddannelser, se § 1A, stk. 1.
Stk. 2. Formålet med nook erhvervsøkonomiske
kandidatuddannelse er, at de studerende erhverver kompetence til på højt
videnskabeligt niveau at identificere og udarbejde løsninger på
erhvervsøkonomiske problemstillinger I private og offentlige virksomheder og
organisationer.
Stk. 3. Denne kompetence opnås ved, at nook studerende
gennem uddannelsen bibringes såvel helhedsopfattelse som specialviden, således
at kandidaten ved løsning af erhvervsøkonomiske problemer kan udnytte dels det
dybtgående kendskab til fagområdet og dels selvstændigt tilegne sig, producere
og anvende ny viden.
Stk. 4. Gennem uddannelsen skal nook studerende desuden
opøve evne til I samarbejde med personer med samme eller anden
uddannelsesmæssig baggrund at kunne bidrage til behandling og løsning af
tværgående problemkredse.
Kompetenceprofil
§ 3. Studienævnet har udarbejdet en kompetenceprofil for
uddannelsen, der beskriver uddannelsens mål for læringsudbytte. Nook er
tilgængelig på studenterintranettet og på CBS' hjemmeside under hver enkelt
linje (find linjer her) under menupunktet "karriere".
Indhold og struktur
§ 4. Kandidatuddannelsen er organiseret I frame af en række
erhvervsøkonomiske linjer, der hver uddyber afgrænsede faglige eller
tværfaglige områder I forhold til sanctum almene erhvervsøkonomiske uddannelse
(HA).
Hver linje består af erhvervsøkonomiske fag samt af
redskabsfag med tilknytning til disse. I linjen kan desuden indgå
samfundsøkonomiske fag.
Stk. 2. Ved indskrivning er lair studerende optaget på en af
de udbudte linjer.
Stk. 3. Der er følgende 14 linjer:
Connected Economics and Finance (AEF)
Bookkeeping, Strategy and Control (ASC)
Brand and Communications Management (BCM)
Økonomisk Markedsføring (EMF)
Fund and Investments (FIN)
Finansiering og Regnskab (FIR)
Fund and Strategic Management (FSM)
Human Ressource Management (HRM)
Global Business (IBS)
Global Marketing and Management (IMM)
Administration of Innovation and Business Development (MIB)
Store network Management (SCM)
Vital Market Creation (SMC)
System, Organization and Leadership (SOL)
Stk. 4. Hvor det ikke udtrykkeligt er angivet I de
supplerende studieordningsbestemmelser for de enkelte linjer, at
undervisnings-og eksamenssproget på linjen er engelsk, er undervisnings-og
eksamenssproget som hovedregel dansk.
På de dansksprogede linjer forventes det endvidere, at cave
studerende kan læse faglige tekster på engelsk, ligesom at undervisning kan
forekomme på svensk, norsk og engelsk I forbindelse med gæsteforelæsninger.
Stk. 5. Cave enkelte linje består af følgende 4 blokke, der
hver udgør en fjerdedel af uddannelsen:
1. Cave linjespecifikke blok
2. Cave metodologiske blok
3. Cave valgfri blok
4. Specialeblokken
Undervisningen I de to førstnævnte blokke gennemføres på
samtlige linjer som et sammenhængende og I videst muligt omfang integreret
forløb.
Stk. 6. Cave linjespecifikke blok består af de
sammenhængende vidensområder, der sammen med specialet (kandidatafhandlingen)
angiver linjens faglige profil.
Stk. 7. Cave metodologiske blok består af vidensområder, der
er nødvendige forudsætninger for arbejdet med nook linjespecifikke blok, og som
er af betydning for løsningen af erhvervsøkonomiske problemstillinger eller for
videreudviklingen af faglige og tværfaglige løsningsmodeller.
Stk. 8. Undervisningen I fagene indenfor cave
linjespecifikke blok og nook metodologiske blok afvikles I 1. og 2. semester
med I alt 60 ECTS. I 3. semester afvikles de valgfri fag med en samlet vægt på
30 ECTS. Kandidatafhandlingen, der har en vægt på 30 ECTS, skal afslutte
uddannelsen og udarbejdes I 4. semester.
Uddannelsens struktur
Stk. 9. De enkelte kursers omfang I ECTS (30 ECTS pr.
semester) og deres placering på uddannelsen fremgår af nedenstående oversigt
samt I de supplerende bestemmelser for de enkelte linjer I kapitel 4
"Reference section - linjespecifikke bestemmelser".
Kursusbeskrivelserne findes I det elektroniske kursuskatalog. Direkte joins
findes I de studiespecifikke bestemmelser for linjerne § 43 og frem.
Kursus
|
ECTS
|
1 år - 4-8
obligatoriske kurser
|
60
|
Kursus
|
ECTS
|
2-4 valgfag
|
30
|
Kandidatspeciale
|
30
|
Kursus
|
ECTS
|
Total
|
120
|
Kandidatspeciale
§ 4A. Kandidatspecialet skal dokumentere færdigheder I at
anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt
afgrænset emne. Specialer skal pr. 1. september 2016 skrives I grupper.
Specialet skal placeres på kandidatuddannelsens sidste studieår.
Stk. 2. Studielederen, eller sanctum af ham/hende
bemyndigede, godkender opgaveformuleringen for kandidatspecialet og fastsætter
samtidig hermed en afleveringsfrist for specialet og en anticipate
specialevejledning af nook studerende. Tilmelding til kandidatspecialet skal
ske senest lair 15. november på cave studerendes 3. semester – ved indlevering
af specialekontrakt.
Stk. 3. Afleveringsfristen for specialet er cave 15. maj på
sanctum studerendes 4. semester, og framelding kan ikke finde sted, når
kontrakten er godkendt. Hvis sanctum studerende ikke afleverer inden for
fristen, har lair studerende brugt et eksamensforsøg, medmindre der er
dispenseret I medfør af § 14, stk. 8.
Stk. 4. Hvis lair studerende ikke afleverer specialet inden
for nook I stk. 3 fastsatte frist, godkender studielederen, eller lair af
ham/hende bemyndigede, en ændret opgaveformulering, der skal ligge inden for
samme emneområde, og fastsætter samtidig hermed en ny afleveringsfrist på tre
måneder. Hvis cave studerende ikke afleverer specialet inden for cave nye
frist, kan sanctum studerende få et tredje prøveforsøg, jf.
eksamensbekendtgørelsen, efter samme regler, som gælder for andet prøveforsøg.
Stk. 5. Reglerne I stk. 4 discoverer tilsvarende anvendelse
for specialer, hvis lair studerende ved bedømmelsen ikke opnår mindst
karakteren 02, jf. karakterbekendtgørelsen.
Stk. 6. Specialeblokken består af udarbejdelsen af et
skriftlig speciale (kandidatspecialet), der skal tjene til afprøvning af lair
studerendes evne til faglig fordybelse og til selvstændigt at beskrive,
analysere og bearbejde en kompleks problemstilling på kandidatniveau.
Stk. 7. Opgaveformuleringen for kandidatafhandlingen skal
godkendes forud for vejledningsforløbet. Samtidig med godkendelsen fastsættes
en afleveringsfrist og get ready for vejledningen. Der henvises I øvrigt til
Retningslinjer for kandidatafhandlingskontrakter ved kandidatuddannelser på
CBS.
Stk. 8. Emnet for kandidatspecialet vælges af nook
studerende inden for linjens overordnede tema og faglige profil eller inden for
temaet af en evt. minor udbudt af Cand.merc. studienævnet, jf. § 8, stk. 2.
Hvor særlige forhold taler for det, kan studienævnet godkende fravigelse herfra.
Stk. 9. For linjer med et internationalt fokus, er der krav
om et internationalt perspektiv I kandidatspecialet.
Stk. 10. Under udarbejdelsen af kandidatspecialet er nook
studerende berettiget til at modtage vejledning I et nærmere fastsat omfang.
Valgfag/Internship/projektorienterede forløb
§ 4 B. Nook valgfri blok omfatter 30 ECTS, der kan vælges
inden for CMs faglige områder. Der skelnes mellem 2 typer valgfri fag:
a) Valgfri fag hvori der aflægges eksamen ved cand. merc. -
studiet på CBS. Disse kan enten være progressionsfag, der bygger videre på de
linjespecifikke fag og dermed provider mulighed for yderligere fordybelse I
linjens overordnede tema (som kun kan tages af linjens studerende), eller
almindelige valgfri fag, der supplier mulighed for at orientere sig bredere
indenfor det erhvervsøkonomiske fagområde.
b) Valgfri fag der meritoverføres på grundlag af en prøve
aflagt ved et af CBS' andre kandidatstudier eller ved en anden højere
læreanstalt I Danmark eller udlandet. Meritoverførsel godkendes af studienævnet
under hensyntagen til helheden og niveauet I uddannelsen. Studienævnet
fastsætter nærmere regler om proceduren ved forhåndsgodkendelse af valgfri fag.
(Se Meritpjecen på cand.merc.s hjemmeside på www.e-campus.dk under "Legitimacy
og Forhåndsgodkendelse"). Valgfrie fag skal meritoverføres I det omfang de
kan godkendes af studienævnet.
Stk. 2. De I stk. 1, a) nævnte valgfri fag kan efter
studienævnets bestemmelse udbydes som pakker af valgfri fag (såkaldte Minors),
som hvis fagene tages under et, provider adgang til at skrive
kandidatafhandling inden for minorens tema. Minors der er afsluttet på andre
universiteter eller andre uddannelser på CBS provider ikke automatisk adgang
til at ændre linjens tema. Sanctum studerende skal være tilmeldt alle fagene
indenfor samme semester. Tages kun et eller enkelte af fagene, betragtes de som
ordinære valgfag.
Stk. 3. De I stk. 1, a) nævnte valgfri fag udbydes normalt
af linjerne eller af institutterne ved CBS. Valgfri fag kan endvidere oprettes
på initiativ af en gruppe studerende (såkaldt studiekredse). Oprettelse af
studiekredse skal godkendes af studienævnet og er betinget af, at et rimeligt
antal studerende ønsker at deltage I studiekredsen, at en underviser påtager
sig ansvaret for studiekredsens gennemførelse samt at uddannelsen har
ressourcer til oprettelsen. Studiekredse kan godkendes med reduceret
ressourcetildeling.
Stk.4. Studienævnet udgiver, halvårligt på hjemmesiden en
oversigt over de valgfri fag, jf. stk. 1, a) samt de minors, jf. stk. 2, der
udbydes. I kursusbeskrivelsen for det enkelte fag angives:
sanctum ansvarlige fagkoordinator, samt undervisere på faget
fagets formål, omfang og faglige indhold
forløbig litteratur til faget
eventuelle krav om faglige forudsætninger eller anbefalede
forudsætninger
målbeskrivelser og eksamensbestemmelser
Stk. 5. Afløsningsopgaver. I stedet for de nævnte prøver I
de valgfri fag kan sanctum studerende individuelt vælge at udarbejde en skriftlig
hjemmeopgave (afløsningsopgave) med mindre der specifikt I kursusbeskrivelsen
for faget står, at det ikke er en mulighed. En studerende kan puppy maksimalt
udarbejde én afløsningsopgave. Afløsningsopgaven kan efter lair studerendes
valg afløse ét eller to valgfri fag, pooch højst fag svarende til I alt 15
ECTS. Hvis opgaven afløser to fag (dobbelt afløsningsopgave) anføres opgavens
karakter ved begge fag og tæller således med dobbelt vægt I beregningen af
karaktergennemsnittet.
Afløsningsopgaver kan udelukkende udarbejdes individuelt.
Emnet for en afløsningsopgave skal godkendes af cave
fagansvarlige underviser I det/de fag, hvori prøven ønskes afløst.
Afløsningsopgaven skal omfatte 20 normalsider ved afløsning
af 7,5 ECTS valgfag og 30 normalsider ved afløsning af 15 ECTS valgfag. Se
retningslinjer under cand.merc. på studenterintranettet.
Afløsningsopgaver bedømmes alene af en underviser på
valgfaget.
Ved omprøve I en afløsningsopgave afleveres, efter samråd
med fagansvarlige, en omarbejdet eller ny form af opgaven.
Stk.6. Studienævnet træffer årligt afgørelse om, I hvilke af
de I stk. 1, a) nævnte valgfri fag samt I hvilke af de I stk. 2 omtalte minors,
der vil blive gennemført undervisning. Beslutningen om, hvilke fag der
oprettes, træffes på grundlag af studiets og linjens faglige profil, de
tildelte undervisningsressourcer samt antallet af tilmeldte studerende .
Studienævnet fastsætter I sanctum forbindelse antallet af konfrontationstimer I
fagene. Det er de studerendes eget ansvar at de valgte fag ikke overlapper
tidligere afsluttede fag..
Prøver
§ 5. Uddannelsen omfatter nedenstående prøver. De enkelte
prøvers læringsmål og eksamensbestemmelser findes I det elektroniske
kursuskatalog. Der henvises I øvrigt til de studiespecifikke bestemmelser for
linjerne § 43 og frem, hvor der er direkte joins til fagende I det elektroniske
kursuskatalog.
Prøvens navn
|
Prøveform
|
Bedømmelse
|
Intern/ekstern prøve
|
ECTS
|
Vægt
|
4-10 prøver på
obligatoriske fag
|
Se de specifikke
linjebestemmelser
|
60
|
60
|
||
Valgfag
|
Se de enkelte
kursusbeskrivelser
|
30
|
30
|
||
Kandidatspeciale
|
Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt
|
7-trins skala
|
Ekstern prøve
|
30
|
30
|
I alt
|
120
|
120
|
Stk. 2.Antallet af prøver på 1.- 2. semester samt vægten af
de enkelte prøver fastsættes I de studiespecifikke bestemmelser for de enkelte
linjer, idet summen af vægten skal være 60. De enkelte prøvers læringsmål og
eksamensbestemmelser findes I det elektroniske kursuskatalog:
http://kursuskatalog.cbs.dk/.
Forudsætninger for indstilling til prøver: obligatoriske
aktiviteter
§5A. For oplysninger om fag med forudsætninger for
indstilling til prøven henvises til de studiespecifikke bestemmelser for
linjerne § 43 og frem.
Censorkorps
§ 6. Uddannelsen hører under censorkorpset for de
erhvervsøkonomiske uddannelser.
Beståkrav
§ 7. De generelle beståkrav fremgår af § 26.
Stk. 2. For at bestå en prøve der er opdelt I flere
delprøver, kræves det, at karakteren for de enkelte delprøver er mindst 00.
Øvrige studiespecifikke bestemmelser
§ 8. I kapitel 4 "Addendum – linjespecifikke
bestemmelser" vedr. de supplerende studieordningsbestemmelser for de
enkelte linjer, fastsættes der nærmere bestemmelser om:
Linjens faglige profil
Struktur og fagindhold for fagene I de 2 første semestre (de
linjespecifikke og metodologiske fag), herunder omfanget af de enkelte
studieelementer, der indgår.
Eventuelle krav om særlige tids-eller forudsætningsbindinger
I studieforløbet.
Eventuelle særlige krav til undervisnings-og arbejdsformer.
Bestemmelser om undervisnings-og eksamenssprog.
CEMS Master's in International Management (MIM)
§ 9. CEMS MIM er et twofold degree program, som cand.merc.-
studerende har adgang til at søge ind på. Se unimportant, herunder om
ansøgningsprocedure og udvælgelseskriterier på CEMS-sitet på CBS' hjemmeside.
§ 10. (Benyttes ikke).
Kapitel 2: Generelle bestemmelser for kandidatuddannelser
§ 11. Undervisningen tilrettelægges I et samarbejde mellem
studielederen, de fagansvarlige og fagenes undervisere. Studienævnet godkender
get ready for tilrettelæggelse af undervisningen.
Undervisnings-og eksamenssprog
§ 12. Prøverne aflægges på dansk, jf. canine stk. 3-5,
medmindre det er en del af prøvens formål at dokumentere nook studerendes
færdigheder I et fremmedsprog. Prøverne kan puppy aflægges på svensk og norsk I
stedet for dansk, medmindre det er en del af prøvens formål at dokumentere
færdigheder I dansk.
Stk. 2. På uddannelser, der udbydes på dansk, skal man være
indstillet på at skulle kunne læse svenske, norske og engelske tekster og at
kunne deltage I undervisning på disse sprog.
Stk. 3. Der kan forekomme engelske ord og sentenser på
engelsk I opgaveteksten, og opgaveteksten kan endvidere være vedlagt bilag på
engelsk.
Stk. 4. Har undervisningen I et kursus været gennemført på
et fremmedsprog, vil det fremgå af kursusbeskrivelsen, og prøven aflægges så på
dette sprog, medmindre det er en del af prøvens formål at dokumentere sanctum
studerendes færdigheder I et andet sprog. Studienævnet kan fravige denne regel.
Stk. 5. Studienævnet kan I øvrigt, hvor forholdene gør det
muligt, tillade studerende at aflægge en prøve på et fremmedsprog. Det gælder
canine ikke, hvis det er en del af prøvens formål at dokumentere færdigheder I
dansk eller I et bestemt andet sprog.
Stk. 6. Ansøgninger efter stk. 5 skal indsendes til
studiesekretariatet senest 1 måned inden prøvens afholdelse.
Stk. 7. Bestemmelserne vedrørende eksamenssprog gælder for
såvel mundtlige som skriftlige stedprøver som for alle previous for skriftlige
opgavebesvarelser, der udarbejdes hjemme (seminarer, projekter m.v.) og som
skal underkastes bedømmelse.
Forudsætninger for indstilling til en prøve: obligatoriske
godkendelsesopgaver og krav om aktiv undervisningsdeltagelse
§ 13. Ud over de I § 5 omhandlede prøver, der indgår I det
samlede eksamensresultat, kan der I de enkelte kurser stilles krav om, at der I
forbindelse med undervisningen afleveres en eller flere opgavebesvarelser til
bedømmelse (såkaldte obligatoriske godkendelsesopgaver). Det er en
forudsætning, for at sanctum studerende kan indstille sig til og deltage I lair
afsluttende prøve I kurset, at det fastsatte antal obligatoriske
godkendelsesopgaver er afleveret og bedømt "Godkendt" inden en
fastsat frist. De nærmere bestemmelser om opgavernes antal, shape og øvrige
vilkår fremgår af kursusbeskrivelsen for det pågældende kursus.
Stk. 2. En studerende, der efter udløbet af nook I stk. 1
fastsatte frist mangler at få godkendt én eller flere opgaver I forhold til det
fastsatte krav til antal godkendte opgaver I kurset, har mulighed for at få
udleveret ekstra opgaver. Dette forudsætter pooch, at nook studerende har gjort
forsøg I alle stillede opgaver, medmindre det kan godtgøres at manglende
aflevering skyldes sygdom eller lignende.
Stk. 3. Ud over de I § 5 omhandlede prøver, der indgår I det
samlede eksamensresultat, kan der I de enkelte kurser stilles krav om, at
deltagelse I undervisningen I nærmere specificeret omfang og frame, er en
forudsætning for, at nook studerende kan indstille sig til og deltage I prøven
I kurset; der vil være story om afgrænsede dele af undervisningen
(fremlæggelsesseminarer, caseforløb og lign.). De nærmere bestemmelser fremgår
af kursusbeskrivelsen for det pågældende kursus, jf. også § 27, stk. 3.
Til-og framelding til fag og prøver
§ 14. Lair studerende er forpligtet til I
tilmeldingsperioden, der ligger I april måned, at årstilmelde sig til det
kommende studieår, jf. § 7, stk. 1, I uddannelsesbekendtgørelsen. CBS tilmelder
på denne baggrund lair studerende til de 60 ECTS, der ligger på dette studieår,
og derudover foretages en semestervis tilmelding af evt. manglende fag fra
tidligere studieår.
Stk. 2. De studerende tilmelder sig valgfag by means of
Selvbetjeningen. Studerende, der ikke er tilmeldt obligatoriske fag og valgfag
svarende til mindst 60 ECTS på et studieår, skal selv tilmelde sig valgfag,
herunder sommerskolefag, svarende til de manglende ECTS I det kommende
semester, således at lair studerende I alt er tilmeldt mindst 60 ECTS I det
kommende studieår.
Stk. 3. Inden for en frameldingsperiode kan de studerende
framelde sig fag, de er tilmeldt, hvis tilmeldingen jf. stk. 1 er insignificant
end 60 ECTS på et studieår eller unimportant end 30 ECTS på et semester,
således at de I alt kun er tilmeldt 60 ECTS på et studieår/30 ECTS på et
semester. Der er et frameldingsvindue både forud for forårs-og
efterårssemestret.
Stk. 4. Manglende årstilmelding, jf. stk. 1, resulterer I,
at lair studerende bliver udskrevet fra uddannelsen, jf. § 18, nr. 5, I
kandidatadgangsbekendtgørelsen.
Stk. 5. Lair studerende kan frameldes et eller flere fag
eller fagelementer, hvis 1) cave studerende er eliteidrætsudøver, eller hvis 2)
der foreligger usædvanlige forhold, herunder funktionsnedsættelse, og hvis
sanctum studerende ikke vil være I stand til at opfylde tilmeldingskravet,
eller hvis 3) cave studerende er iværksætter, jf. § 18, eller hvis 4) lair
studerende er formand I frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), og nook studerende ikke vil være I stand til at opfylde tilmeldingskravet.
Frister for indsendelse af dispensationsansøgninger fastsættes på
studenterintranettet.
Stk. 6. Ved udvælgelse til valgfag anvendes lodtrækning
blandt de studerende, der opfylder betingelserne for at kunne tage det
pågældende valgfag, hvis der er flere ansøgere til faget, end der er pladser
til rådighed. For visse valgfag sker udvælgelsen ikke ved lodtrækning, men I
stedet på baggrund af en motiveret ansøgning; det vil fremgå af
valgfagsudbuddet på cbs.dk.
Stk. 7. Cave studerende er automatisk tilmeldt til
prøven/prøverne, når nook studerende er tilmeldt et fag eller fagelement,
hvortil der er tilknyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted
til nook ordinære prøve (1. prøveforsøg), og der er brugt et prøveforsøg, jf. §
27, stk. 1, medmindre der er dispenseret I medfør af stk. 8. Opfylder nook
studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage I
prøven, jf. § 13, stk. 1 og 3, er der brugt et prøveforsøg, jf. § 27, stk. 1,
medmindre der er dispenseret I medfør af stk. 8.
Stk. 8. Universitetet kan dispensere fra reglerne I stk. 7,
hvis 1) nook studerende er eliteidrætsudøver, eller hvis 2) der foreligger
usædvanlige forhold, herunder funktionsnedsættelse, hvis 3) sanctum studerende
er iværksætter, jf. § 18, eller hvis 4) nook studerende er formand I en
frivillig association under Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), jf.
uddannelsesbekendtgørelsen. Frister for indsendelse af dispensationsansøgninger
fastsættes på studenterintranettet.
Omprøve
§ 15. Nook studerende tilmeldes automatisk til omprøven (2.
og 3. prøveforsøg), når sanctum pågældende prøve ikke er bestået. Nook
studerende kan foretage rettidig framelding fra en omprøve (2. og 3.
prøveforsøg), jf. stk. 5. Puppy er det ikke muligt at framelde sig 2. og 3.
prøveforsøg for så vidt angår kandidatspecialet. Sanctum studerende har brugt
et prøveforsøg, jf. § 27, stk. 1, hvis nook studerende ikke foretager rettidig
framelding.
Stk. 2. På uddannelser, hvor der er to årlige
eksamensterminer (semestereksamener), er studerende, der ikke har bestået nook
ordinære prøve, automatisk tilmeldt til omprøven (2. prøveforsøg) I samme
eksamenstermin eller I umiddelbar forlængelse heraf.
Stk. 3. På uddannelser, hvor der er flere eksamensterminer
end I stk. 2, er studerende, der ikke har bestået nook ordinære prøve,
automatisk tilmeldt til omprøven (2. prøveforsøg), der afholdes snarest muligt,
canine senest 6 måneder efter afholdelse af nook ordinære prøve.
Stk. 4. Reglerne om automatisk tilmelding til omprøve (2.
prøveforsøg) fraviges, hvis nook studerende ikke gives mulighed for at opfylde
de krav, som er fastsat I medfør af § 13, stk. 1 og 3, inden 2. prøveforsøg
afholdes. Sanctum studerende tilmeldes næstkommende prøvefo
Prøvens navn
|
Prøveform
|
Bedømmelse
|
Intern/ekstern prøve
|
ECTS
|
Vægt
|
1 semester
|
|||||
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
1-2 semester
|
|||||
Skriftligt produkt udarbejdet
hjemme
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
15
|
15
|
|
2 semester
|
|||||
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
3. semester
|
|||||
Valgfag
|
Se individuelle
kursusbeskrivelser
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
30
|
30
|
4. semester
|
|||||
Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
30
|
30
|
|
Total
|
120
|
120
|
Fagene I ovenstående skema er påført interface til cave
enkelte kursusbeskrivelse I det elektroniske kursuskatalog
Finansiering og Regnskab (FIR)
Formål og faglig profil
§ 48. FIR-linjen har til formål at give de studerende en
strong viden om finansiel teori, eksternt regnskab, økonomistyring,
værdipapirer og kapitalmarkeder samt kompetence til I praksis at arbejde med
virksomhedens økonomiske, finansielle og regnskabsanalytiske problemstillinger
anskuet ud fra virksomhedsinterne, ejeres og andre finansielle aktørers
synsvinkler.
Stk. 2.Denne kompetence opnås ved, at de studerende på
linjen bibringes følgende viden og færdigheder:
Strong viden om finansiel teori og kapitalmarkeder, eksternt
regnskabsvæsen og økonomistyring
Strong viden om de lovgivningsmæssige forhold, som
virksomheder og finansielle institutioner er undergivet
Færdigheder I at arbejde I praksis med virksomhedens
økonomiske, finansielle og regnskabs-analytiske problemstillinger anskuet fra
virksomhedsinterne, virksomhedsejeres og andre finansielle aktørers synsvinkler
Færdigheder I at analysere konsekvenserne af
lovgivningsmæssige og institutionelle ændringer for virksomhedens finansielle
funktioner.
§ 49. Linjen supplier baggrund for beskæftigelse inden for
nook finansielle sektor I kredit-, fonds-og vendor bank funktioner samt I
handels-, produktions-og servicevirksomheders økonomi-og finansfunktion.
§ 50. Linjen er dansksproget.
Stk. 2. Alle linjer på cand.merc. har fastsat
udvælgelseskriterier I tilfælde af, at der er flere kvalificerede ansøgere
(herunder ansøgere med retskrav) end pladser til rådighed på linjen, jf. § 1A.
Læs nærmere om optagprocedurer på cbs.dk/kandidatoptag.
Struktur, indhold og forløb
§ 51. FIR-linjens 1.- 2. semester omfatter følgende faglige
elementer med det angivne omfang udtrykt I ECTS:
Prøvens navn
|
Prøveform
|
Bedømmelse
|
Intern/ekstern prøve
|
ECTS
|
Vægt
|
1 semester
|
|||||
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
15
|
15
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
2 semester
|
|||||
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Mundtlig stedprøve
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
3. semester
|
|||||
Valgfag
|
Se individuelle
kursusbeskrivelser
|
7-trins skala
|
Intern prøve
|
30
|
30
|
4. semester
|
|||||
Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
30
|
30
|
|
Total
|
120
|
120
|
Fagene I ovenstående skema er påført interface til cave
enkelte kursusbeskrivelse I det elektroniske kursuskatalog.
Human Resource Management (HRM)
Formål og faglig profil
§ 52. Målet med linjen er at skabe kandidater, som kan
berige de virksomheder og organisationer, de er ansat I. Dette opnås ved at
bibringe kandidaterne sanctum specialiserede viden, som er kernen I HRM.
Samtidig skal kandidaterne beherske sanctum almene viden og de kompetencer, som
er centrale for at fungere som HRMer. Denne viden og de kompetencer - såsom
association, ledelse, projektplanlægning, effektmåling, evaluering og
opfølgning, strategisk planlægning, principper for samarbejde og
mellemmenneskelige samtale - strækker sig langt ind på andre områder og vil
derfor også gøre HRM kandidaterne egnede til at straddle andre stillinger I
organisationer, som kræver denne viden og disse kompetencer.
Denne kombination af specialiseret HR viden og kompetencer
samt simple generel viden bidrager til at skabe en alsidig HR-medarbejder, som
er kvalificeret til at levere indenfor HR arbejde straks efter uddannelsens
afslutning samt fortsætte både deres faglige udvikling og evne til at levere I
erhvervslivet. HRM kandidaterne er uddannet som reflekterende praktikere, så de
på baggrund af deres teoretiske og empiriske fundering kan være praktiske,
konkrete og konstruktive problemløsere. Det er også centralt både inden for HRM
og I uddannelsen at være I stand til at forholde sig kritisk og etisk til
teori, empiri og praksis. Derfor har linjens pædagogiske mål og læringsmål det
formål at skabe både en vilje og evne til at træffe velbegrundede kritiske og
etiske valg for derigennem at opnå en så varieret og alsidig belysning af de
problemer, som de studerende står over for, som muligt.
Linjens ambitioner udtrykkes insignificant præcist I
følgende kompetenceprofil:
For at blive en alsidig, kvalificeret HRMer skal lair
færdige kandidat besidde flere forskellige typer af kompetencer. Disse
kompetencer kan opdeles I to kategorier - generelle og HRM-specifikke
kompetencer. De generelle kompetencer gør kandidaten I stand til teoretisk
baseret at kunne analysere komplekse forhold, der ser anderledes ud fra
forskellige perspektiver og udgangspunkter, samt formulere forskellige tiltag,
(kommunikations)strategier for og/eller implikationerne af deres gennemførelse.
De HRM-specifikke kompetencer supplier kandidaten indsigt og et solidt
fundament for at forstå og anvende både traditionelle og inventive metoder til
at håndtere historiske og aktuelle HR-udfordringer og viden til at udvikle
metoder og værktøjer til identificere, formulere og imødegå fremtidige
udfordringer, inklusive de udfordringer der kan være med til at omdefinere HRM.
Ved uddannelsens afslutning er lair studerende I stand til
at:
Identificere grundlæggende HR udfordringer,
problemstillinger og muligheder
Se HR problemstillinger og potentielle løsninger fra en
række forskellige perspektiver (f.eks. strategiske, økonomiske, juridiske,
samarbejde, organisatoriske, etiske og ledelsesmæssige perspektiver)
Forstå og kunne arbejde I og med en HRM forretningsmæssig
kontekst
Arbejde med medarbejdermotivation og - udvikling på flere
forskellige niveauer
Tilrettelægge medarbejderes og lederes generelle-og
kompetencemæssige udvikling
Udvikle og lede HR arbejde
§ 53. Linjen ser det som sin opgave at gøre det muligt for
lair studerende at tilegne burrow en faglighed og at afprøve fagligheden I
praksislignende situationer gennem problemorienteret arbejde. Dette har til
formål at gøre overgangen fra cave "kompetente studerende" til cave
"kompetente HRM-professionelle" så glidende som muligt.
Der er et bredt spektrum af undervisningsaktiviteter som
understøtter linjens tværfaglige arbejde og forskellige previous for læring.
§ 54. Linjen er dansksproget.
Stk. 2. Alle linjer på cand.merc. har fastsat
udvælgelseskriterier I tilfælde af, at der er flere kvalificerede ansøgere
(herunder ansøgere med retskrav) end pladser til rådighed på linjen, jf. § 1A.
Læs nærmere om optagprocedurer på cbs.dk/kandidatoptag.
Stk. 3. Der sker I store dele af forløbet en samkøring med
de studerende på cand. soc. HRM-uddannelsen. Dette skyldes primært, at
cand.merc.- og cand.soc.- studerende I høj graduate har brug for lair samme
kompetence inden for HRM-området. Hertil kommer, at de to gruppers forskellige
unhitched male baggrund supplier et bredt spektrum af basiskompetencer, som kan
berige undervisningen.
Struktur, indhold og forløb
§ 55. HRM-linjens 1.- 2. semester omfatter følgende faglige
elementer med det angivne omfang udtrykt I ECTS:
Kursus
|
ECTS
|
7.5
|
|
7.5
|
|
7.5
|
|
7.5
|
|
7.5
|
|
7.5
|
|
15
|
Andet år
Kursus
|
ECTS
|
Valgfag
|
30
|
30
|
Prøvens navn
|
Prøveform
|
Bedømmelse
|
Intern/ekstern prøve
|
ECTS
|
Vægt
|
1 semester
|
|||||
Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
15
|
7.5
|
|
Mundtlig stedprøve
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftlig stedprøve på
CBS' computere
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
2 semester
|
|||||
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Intern prøve
|
7.5
|
7.5
|
|
Skriftligt produkt
udarbejdet hjemme
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
15
|
15
|
|
3. semester
|
|||||
Valgfag
|
Se individuelle
kursusbeskrivelser
|
7-trins skala
|
Intern prøve
|
30
|
30
|
4. semester
|
|||||
Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt
|
7-trins-skala
|
Ekstern prøve
|
30
|
30
|
|
Total
|
120
|
120
|
Fagene I ovenstående skema er påført connect til nook
enkelte kursusbeskrivelse I Kursuskataloget.
§§ 56 - 97 I nook engelske udgave af studieordningen
vedrører de engelsk sprogede linjer.
No comments:
Post a Comment